FEPRA este una dintre organizațiile lider în domeniul managementului deșeurilor de ambalaje. Suntem partenerul de încredere a peste 700 de producători și importatori români pe care îi sprijinim să-și îndeplinească obligațiile legale de reciclare și valorificare în condiții de siguranță, eficiență și transparență.
Prin activitatea noastră:
Participam activ la crearea unui sistem de management al deșeurilor eficient în România
Dacă ai ajuns pe această pagină, înseamnă că ești un antreprenor responsabil și implicat, care pune pe primul loc siguranța viitorului. Ne pare bine să te cunoaștem, pentru că și noi suntem preocupați de protejarea mediului în care trăim și ne aducem contribuția ajutând companiile din România să gestioneze corect deșeurile și să recicleze ambalajele, conform reglementărilor stabilite de Administrația Fondului de Mediu și de directivele europene.
Pe lângă preluarea responsabilității de reciclare, îți punem la dispoziție opțional și un serviciu complet de consultanță care te va ajuta cu îndeplinirea obligațiilor legale de mediu; identificarea deșeurilor generate, menținerea evidenței lunare a acestora, consultanță privind transportul acestora; elaborarea documentaţiilor de mediu, identificarea obligațiilor de plată, raportarea lunară și anuală către AFM, relația cu autoritățile și informarea permanentă cu privire la aplicarea măsurilor de mediu
Hotărârea de Guvern nr. 349/2002 privind gestionarea ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje defineşte termenii specifici astfel:
• “Ambalaj” înseamnă orice produs , indiferent de materialul din care este confecţionat ori de natura acestuia, destinat să cuprindă bunuri, în scopul reţinerii, protejării, manipulării, distribuţiei şi prezentării acestora, de la materii prime la produse procesate, de la producător până la utilizator sau consumator. Produsul nereturnabil destinat aceloraşi scopuri este, de asemenea, considerat ambalaj.
• “Deşeuri de ambalaje” sunt ambalajele sau materialele de ambalare care nu mai satisfac cerinţele şi scopul pentru care au fost proiectate şi fabricate şi care rămân după ce a fost utilizat produsul ambalat.
Momentul în care se consideră introdus pe piață ambalajul este considerat momentul importului, pentru ambalajele provenite din afara României, și momentul achiziției, pentru cele achiziționate de pe piața națională.
Tipurile de ambalaj în funcție de material sunt:
• Ambalaje din materiale plastice: PET – polietilen tereftalat, HDPE – polietilenă de mare densitate, PVC – policlorură de vinil, LPDE – polietilenă de mică densitate, PP – polipropilenă, PS – polistiren
• Ambalaje din hârtie şi plăci fibrolemnoase: Carton ondulat, Carton neondulat, Hârtie
• Ambalaje metalice: Oţel , Aluminiu
• Ambalaje din lemn: Lemn, Plută
• Ambalaje din sticlă: Sticlă incoloră, Sticlă verde, Sticlă brună
• Ambalaje din materiale compozite: Hârtie şi carton/diverse metale, Hârtie şi carton/plastic, Hârtie şi carton/aluminiu, Hârtie şi carton/tablă galvanizată, Hârtie şi carton/plastic/aluminiu, Hârtie şi carton/plastic/aluminiu/tablă galvanizată, plastic/aluminiu, plastic/tablă galvanizată, plastic/diverse metale, Sticlă/plastic, Sticlă/aluminiu, Sticlă/tablă galvanizată, Sticlă/diverse metale
Categoriile de ambalaje sunt:
• “ Ambalaj primar”, sau ambalaj de vânzare, este ambalajul conceput şi realizat pentru a îndeplini funcţia de unitate de vânzare, pentru utilizatorul final sau pentru consumator în punctul de achizitie;
• “ Ambalaj secundar“, sau ambalaj grupat / supraambalaj, este ambalajul conceput pentru a constitui la punctul de achiziţie o grupare a unui număr de unităţi de vânzare, indiferent dacă acesta este vândut ca atare către utilizator sau consumatorul final, ori dacă serveşte numai ca mijloc de umplere a rafturilor în punctul de vânzare; acesta poate fi separat de produs fără a afecta caracteristicile produsului;
• “Ambalaj tertiar”, sau ambalaj de transport, este ambalajul conceput pentru a uşura manipularea şi transportul unui număr de unităţi de vânzare sau ambalaje grupate, în scopul prevenirii deteriorării în timpul manipulării sau al transportului;
• “Ambalaj reutilizabil” este ambalajul refolosit pentru acelaşi scop, a cărui returnare către consumator sau comerciant este asigurat de plata unei sume – sistem depozit, prin rechiziţionare sau în alt mod.
În România se aplică principiul răspunderii extinse a producătorului așa cum este el definit în Legea 249/2015.
Această obligație o are orice companie care introduce pe piața națională produse ambalate prin: import, achiziții intracomunitare, producție de produse pe piața națională, producție de ambalaje de desfacere, supra-ambalare, dare spre închiriere a ambalajelor și deținere de marcă proprie.
Autoritatea care gestionează cantităţile de deşeuri de ambalaje puse pe piaţa din România este Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).